Business

PR-specialist og digitalt marketingbureau indgår samarbejde om robot- og automationsbranchen

Robot- og automationsvirksomhederne stormer frem. En lang række firmaer får hjælp af PR-specialisten og influenceren, Malene Grouleff fra Grouleff Communications og marketingbureauet Conversio. Begge har stor indsigt i og erfaring med automatiseringsbranchen og er på få år blevet virksomhedernes foretrukne partnere. Nu indgår de et samarbejde om at booste robotindustriens synlighed og gennemslagskraft.

Automationsbølgen spreder sig til flere og flere brancher i takt med. Optimering står højt på agendaen, og produktinnovationen blomstrer i kraft af store teknologiske tigerspring.

Den danske robotindustri er i en rivende udvikling, og det bidrager to medievirksomheder i Aarhus til at understøtte med målrettet kommunikation og marketing. Conversio og Grouleff Communications har positioneret sig som nogle af de bedste inden for deres niche.

Robotter, droner og andre automationsteknologier er ofte hyperkomplekse produkter og løsninger, som kunder let skal kunne forstå værdien af.

”Udviklingen indenfor robotter og automation er så signifikant og revolutionerende, at den fortjener fuld opmærksomhed. Det er vigtigt at skabe både indsigt i de mange muligheder, som de nye teknologier åbner for, fordi det både kan gøre Danmark til verdensmester i automatisering på hjemmemarkedet og få den danske robotindustri til at blomstre yderligere som leverandør til det globale marked,” siger Malene Grouleff, ejer af Grouleff Communications, der siden 2008 har arbejdet med at gøre danske robotter verdensberømte. Hun repræsenterer desuden Danmarks ældste og største robotforening DIRA, Danish Industrial Robot Association, som bestyrelsesmedlem,

Kendte ansigter blandt robotterne

Conversio er kommet med på vognen inden for de seneste par år og har en rendyrket digital tilgang til marketing. Her er det discipliner som Google og Facebook, der er deres niche. Conversio hylder samarbejdet med Grouleff, som kan skabe synergi mellem traditionelle medier og de digitale platforme og ikke mindst være en gevinst for kunderne i robotbranchen.

“Vi spiller hinanden gode og supplerer der, hvor det giver mening i forhold til vores respektive kompetencer. Vi er stærke på det digitale, men ser samtidig et stort behov for, at kunderne bliver set og hørt i fagpressen”, siger Client Director og partner i Conversio, Johannes Helleland.

Fagblade og sociale medier som talerør

Traditionelt har det i mange år været sådan, at hvis en virksomhed gerne vil have opmærksomhed fra offentligheden eller kunder, har dagspressen været talerøret. Herunder fagmedier, der er relevante for kunderne.

Det forholder sig stadig således, men typisk i en kombination med noget digitalt som f.eks. en pressemeddelelse, der bliver annonceret på Facebook for en ønsket målgruppe. Derfor taler samarbejdet mellem de to kommunikatører til alles fordel – og særligt kunderne, der måske ikke var modtager af et fagmagasin inden for robotter eller automatik.

“Når vi kombinerer pressearbejdet med det digtale, får budskaberne lov at leve i længere tid. Vi kan ramme de ønskede målgrupper, når de er til stede – på alle tider af døgnet. Derfor er det et skridt i den helt rigtige retning at samarbejde og udnytte hinandens stærke sider”, siger Johannes Helleland.

Mindre teknik, mere menneske

Mange af virksomhederne udvikler unikke produkter, der løser en eller anden form for behov hos en anden virksomhed. Men det kan ofte blive en produktspecifik snak, som ikke får solgt idéen om, hvad produktet kan løse af behov og hovedpiner.

Teknikken er deres kompetence, men det er for menneskets skyld, de udvikler på deres arbejde. For at gøre livet lettere. Samme tilgang har Grouleff Communications og Conversio, der netop sætter fokus på, hvilken forskel robotter og automationsløsninger konkret kan gøre i dagligdagen på en arbejdsplads og hvilke udfordringer, de kan adressere.

”Manglen på arbejdskraft stimulerer i den grad interessen for at automatisere, fordi det handler om at blive endnu mere produktive, men også om at passe rigtigt godt på medarbejderne i et arbejdsmiljø, hvor det tunge, opslidende eller kedelige arbejde klares af robotter”, siger Malene Grouleff.