Emballage og pakning

Førerløse truck løser flaskehalsproblemer på danske industriarbejdspladser

Førerløse trucks ved Dragsbæk

Har du truckcertifikat, kan du lige nu vælge og vrage mellem jobbene. Flaskehalsproblemer med truckførere er nemlig en stor hovedpine for den danske industri, og efterspørgslen stiger yderligere i travle perioder og i ferietiden. Det gør det nødvendigt for arbejdsgivere at tænke kreativt og gøre eksisterende ansatte endnu mere produktive. Derfor stiger interessen for førerløse trucks kraftigt for tiden.

Danmarks største automationshus, BILA A/S, har stor succes med en målrettet satsning på førerløse truck under navnet AGV Scandinavia.

På ganske kort tid har godt et halvt hundrede produktionsvirksomheder valgt at implementere vores førerløse truck for at kunne slå adskillige fluer med et smæk: De kan nedbringe manuelle processer, forbedre arbejdsmiljø og sikkerhed, tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere og øge både produktivitet og konkurrenceevne i virksomheden, siger Jan Bisgård Sørensen, CEO i BILA.

Nogle af de fremsynede virksomheder, der har taget den førerløse teknologi fra AGV Scandinavia til sig, er blandt andet Rockwool, Glud & Marstrand, Arla, Dragsbæk og Hav Line og Thiese Mejeri.

Hos Dragsbæk i Thisted har den førerløse truck-løsning både optimeret arbejdsprocesser og frigjort medarbejderressourcer til kritiske opgaver og derved øget margarineproducentens konkurrenceevne.

Vores førerløse truck er en gevinst for både produktionen og lageret. Den ligger i fast rutefart døgnet rundt fra produktionslinjen og til lageret, hvor den placerer pallerne på et rullebånd ved en emballeringsmaskine. Det var tidligere en manuel opgave, men AGV’en har overtaget tjansen og frigjort en mand til at kunne overvåge og observere på produktionslinjen. Vi har dermed fået flere øjne på produktionsdelen og dermed et yderligere kvalitetsløft i denne del af processen, fortæller produktionschef Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Han har hovedansvaret for den daglige drift af anlægget. Det skal holdes i gang hele tiden, de ugentlige produktionsplaner er fastlagt helt ned på minuttet. Det kræver et en høj automatiseringsgrad:

Min kunde er lageret, der hele tiden skal være fyldt med de rette varer på hylderne. Derfor har vi valgt at investere i førerløs truck. For at forblive konkurrencedygtig er det meget vigtigt, at vores medarbejdere holder et vågent øje med produktionsflowet, så der ikke opstår fordyrende produktionsstop. Jeg kan sagtens forestille mig, at vi kan automatisere endnu flere rutinemæssige transport-arbejdsopgaver sammen med BILA, siger Karsten Rokkedal fra Dragsbæk.

Tendensen med truckførere som mangelvare bekræftes også af en rundringning til vikarbureauer, der rekrutterer blandt andre truckførere den danske industri. Herfra lyder det generelt, at gode truckførere ikke hænger på træerne, og at opgaverne helst ikke må være for ensformige. Så kan det være mere oplagt at automatisere.

Med over 100 ubesatte truckførerjobs lige nu og med de positive aspekter i forhold til både arbejdsmiljø og økonomi, som førerløse AGV’er tilbyder, er jeg slet ikke i tvivl om, at vi vil se en fortsat stigende interesse for feltet fremover, spår Jan Bisgård Sørensen.

En førerløs AGV kører med et lavt energiforbrug og kan være i drift døgnet rundt. Dermed reducerer den mandskabsbehovet, også på de ubekvemme arbejdstider som aftener og weekend. Timeudgiften ved en leaset førerløs truck er 26 kroner i timen ved kørsel i døgndrift.

Unødvendigt hårdt arbejde

Mange af de 400 millioner paller, der årligt bruges i Europa, håndteres stadig mange steder helt manuelt. Til trods for, at automatisering kunne frigøre mandskab til mere komplekse og værdiskabende logistikopgaver.

Den nyeste rapport med 2018-tal fra det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø i Danmark viser, at en forholdsvis stor andel af lønmodtagerne stadig arbejder med løft, skub eller træk af byrder. På det punkt har arbejdsmiljøet stort set ikke forbedret sig. Således svarer 21 %, at de skubber eller trækker mindst 25 procent af arbejdstiden.